نشینمنگاه تنهایی های من

نشینمنگاه

Heydaralebadi

حیدرالعبادیشامگاه شنبه در آستانه سفر به تعویق افتاده‌اش به ریاض، در جمع گروهی از اصحاب رسانه در عراق در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای دور کردن عراق از ایران گفت: اگر ملک دنیا را به ما بدهند و بخواهند به طور رایگان عراق را بازسازی کنند، هرگز از رابطه با جمهوری اسلامی ایران دست بر نمی‌داریم.


نخست وزیر عراق همچنین از اظهارات اخیر ایاد علاوی معاون رییس جمهور عراق علیه دولت قطر انتقاد و اظهار داشت: عراق سیاست صف بندی را دنبال نمی کند و اظهارات معاون رییس جمهور عراق در خصوص قطر قابل قبول نیست.

العبادی خاطر نشان کرد: نباید مسوولین عراقی با سوء استفاده از پست رسمی خود درباره بحران جاری در حوزه خلیج (فارس) اظهار نظر کرده و به روابط عراق با همسایگانش لطمه بزنند.

وی درباره علت سخنان علاوی که در سفر اخیرش به مصر گفته بود، قطر درصدد تجزیه عراق بوده است، گفت: تصور می کنم وی (علاوی) برای کسب رضایت مصری ها از قطر انتقاد کرد، اما این سخنان، موضع دولت عراق نیست.

نخست وزیر عراق یادآور شد که برخی ها از عراق می خواهند که در کنار قطر علیه عربستان یا برعکس بایستد و این اشتباهی است که عراق از آن سودی نمی برد.

به گفته وی، عراق باید سیاست بی طرفی را در بحران خلیج (فارس) اتخاذ کند، اما در خصوص نقش میانجیگری نیاز است که قبل از اقدام به آن، به درستی این مسئله بررسی شود.

نخست وزیر عراق از مسوولان این کشور خواست تا به سیاست خارجی که هیات دولت و وزارت خارجه عراق ترسیم کرده اند، پایبند باشند.

وی در خصوص سفر منطقه ای آتی خود به کشورهای عربستان، کویت و جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: این سفر سه روزه است و از امروز (یکشنبه) آغاز و سه شنبه آینده به اتمام می رسد.

العبادی افزود: برای این سفر از مدت ها قبل برنامه ریزی شده و هیچ ارتباطی با بحران جاری در حوزه خلیج (فارس) ندارد و بعد از تعطیلات عید فطر، به کشورهای دیگری نیز سفر می کنم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: سفر به عربستان سعودی فقط برای گسترش روابط نیست بلکه برای حرکت رو به جلو این روابط بین دو کشور است.

وی اضافه کرد: عربستان به خوبی خطر گروه تروریستی داعش را درک کرده هرچند تاکنون از نزدیک آن را لمس نکرده است و به دلیل وجود اندیشه افراطی داعشی در داخل جامعه و دستگاه های عربستان سعودی، ریاض در برابر این خطر مصونیت ندارد و بر همین اساس این خطر را درک کرده است و عراق هم آمادگی دارد تجربیات خود را در مبارزه با تروریسم در اختیار ریاض بگذارد.

وی ابراز امیدواری کرد که سعودی ها در عین این جهت گیری به افزایش تبادلات تجاری خود با عراق اهتمام داده و در این خصوص نرمش بیشتری نشان دهند.

العبادی تاکید کرد: عراق نمی خواهد به اختلافات خلیجی - خلیجی ورود کند و سفر به عربستان هیچ گونه ارتباطی با این بحران ندارد.

نخست وزیر عراق در عین حال تلویحا از اعمال محاصره اقتصادی بر قطر انتقاد کرد و گفت: بغداد مخالف اعمال تحریم و محاصره بر ملت ها است و فقط باید متهمان بازخواست شوند.

العبادی افزود: احساس می کنیم که سعودی ها به شدت مایل به توسعه مناسبات خود با عراق هستند، اما این امر به دلیل اینکه هنوز نهادهایی در داخل عربستان وجود دارد که از هر فرصتی برای ضربه زدن به مناسبات دو کشور بهره می برند، سهل و آسان نیست.

به گفته وی، در داخل عراق نیز یک عده نادان هستند که مخالف بهبود مناسبات با ریاض و پیشرفت آن هستند.

وی با بیان اینکه برخی ها می خواهند عراق به صحنه جنگ بین المللی تبدیل شود گفت: عراق از درگیرهای منطقه ای، ذینفع نیست و برای همین در آن دخالت نمی کند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: حتی اگر ملک دنیا را به ما بدهند و یا حتی عراق را مجانی آباد کنند، اجازه نمی دهیم عراق صحنه جنگ با ایران یا سرزمینی برای تجاوز به جمهوری اسلامی ایران شود.

وی افزود: عراق فقط در حالی وارد جنگ می شود که در آن منفعتی داشته باشد اما در کل مایل به صلح و گفت وگو و حل منازعات است.

العبادی به عنوان اولین رییس جمهور عربی که با دونالد ترامپ در واشنگتن دیدار کرد گفت که اعتقاد دارم که دولت جدید آمریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بغداد با سیاست صف بندی مخالف است و این موضع ثابت عراق است زیرا نزاع ها در منطقه نزاع بر سر منافع است و مصلحت عراق بی طرفی و عدم دخالت در آن است.

نخست وزیر عراق درباره رییس جمهور آمریکا گفت که دونالد ترامپ یک تاجر است و نه سیاستمدار و صراحتا بگویم پس از رسیدن وی به قدرت، از وقوع جنگ و درگیری در حوزه خلیج (فارس) نگران بودیم، اما به نظر می رسد تیم ترامپ از این نگرانی کاسته گرچه الان متوجه سوریه شده اند.

وی افزود: از پیشروی ارتش سوریه به نزدیکی مرزهای عراق استقبال می کند و آن را تحول خوبی می داند.

العبادی از حمایت آمریکا از گروه موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه انتقاد کرد و آن را منجر به تقسیم سوریه دانست و گفت که این امر قابل قبول نیست و عراق با هیچ گروه مسلحی تعامل نمی کند، بلکه تعاملش با دولت سوریه است هرچند بر سیاست های دولت سوریه ملاحظاتی دارد.

وی با اشاره به آزادی گذرگاه الولید و منطقه مشترک بین سوریه، عراق و اردن در روز گذشته (شنبه) گفت که به زودی عملیات آزادی عنه، راوه و قائم (در شمال غرب الانبار) شروع می شود.

نخست وزیر عراق همچنین ابراز امیدواری کرد که نیروهای آمریکایی در مرزهای عراق و سوریه باقی نمانند.

وی درخصوص عملیات آزادی شهر موصل نیز گفت: فقط بخش قدیمی شهر موصل باقی مانده و از همه طرف داعش در این شهر محاصره شده و در حال حاضر جنگ روانی علیه داعش به راه انداخته ایم.

العبادی پیش بینی کرد که داعش مرتکب یک جنایت علیه شهروندان محاصره در بخش قدیمی شود.

وی در ادامه بر ضرورت فعال کردن اقدامات اطلاعاتی در مبارزه با داعش تاکید کرد و افزود که امروز نیروهای ما در مبارزه با تروریسم از بهترین نیروهای منطقه هستند.

حیدر العبادی عملیات آزادسازی تلعفر را نزدیک خواند و گفت: تصمیم آزادی تلعفر چهار ماه قبل صادر شد و به زودی به سمت تلعفر به راه می افتیم و آزادی شهر به نیروهای ارتش و نیروهای بومی الحشد الشعبی واگذار شده است.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود، عناصر حزب منحله بعث و گروهک تروریستی منافقین را در پس حملات تبلیغاتی و اهانت به الحشد الشعبی دانست.

نخست وزیر عراق همچنین همه پرسی 25 سپتامبر آینده در اقلیم کردستان عراق را غیر قانونی دانست و گفت که دولت مرکزی از آن حمایت نمی کند و بودجه ای برای آن اختصاص نمی دهد و در آن مشارکت نمی کند.

به گفته وی، سازمان ملل نیز موضع خود را در این باره اعلام کرده و گفته است که بدون موافقت دولت مرکزی عراق در آن مشارکت نمی کند و اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد که همه پرسی الزاما به معنی استقلال نیست، بلکه برای اطلاع از نظر مردم اقلیم است.

العبادی افزود: ترکیه و ایران نسبت به همه پرسی راضی نیستند و آن را عاملی برای تحریک کردهای این دو کشور می دانند و آن را به مصلحت دو کشور خود نمی دانند. وی پیش بینی کرد که ایران و ترکیه علیه همه پرسی اقلیم کردستان عراق وارد عمل شوند.

نخست وزیر عراق ادامه داد: استقلال مشکلات جدیدی به مشکلات اقلیم کردستان عراق می افزاید به ویژه اینکه پیرامون آن اتفاق نظر وجود ندارد و ممکن است که اقتصاد اقلیم در شرایط سختی قرار گیرد.

وی همچنین از گسترش افراط گرایی دینی و سلفی در اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که کردها از این امر نگران هستند.

العبادی افزود: اقلیم کردستان بر خلاف خواست دولت مرکزی نفت صادر می کند و این مخالف قانون اساسی است.

به گفته وی اقلیم هم اکنون 550 تا 620 هزار بشکه در روز از میادین کرکوک و خارج از شرکت ملی فروش نفت عراق، اقدام به صدور و فروش نفت می کند.

نخست وزیر عراق افزود: اقلیم کردستان عراق حتی به مصوبات سازمان اوپک در خصوص کاهش تولید پایبند نبوده و این امر برای ما مشکل ساز شده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۸
bsj sajjad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی