نشینمنگاه تنهایی های من

نشینمنگاه

🔴واکاوی ابعاد ممنوعیت استفاده از بذر خود مصرفی در کنوانسیون upov


بخش ۱ از ۳


➕تعیین تکلیف #بذر خود مصرفی از موضوعاتی است که در کنواسیون #upov مورد تأکید قرار گرفته و درمورد آن محدودیت‌های اساسی اعمال شده است. در این یادداشت سعی شده است به ابعاد مختلف ممنوعیت استفاده از  بذر خودمصرفی در کشور که با پیوستن به کنوانسیون upov به اجرا درخواهد آمد، پرداخته شود.


🔸سه تعریف رایج برای بذرهای خودمصرف وجود دارد:

1⃣بذری که برای فروش به کشاورزان اطراف عرضه می‌شود و یا در #بازار محلی توسط کشاورز و دیگر تولیدکنندگان بذر در مقیاس کوچک و به‌صورت غیررسمی حفظ و نگهداری می‌شود....

2⃣بذری که بدون پرداخت پول میان کشاورزان مبادله می‌شود و یا به‌عنوان هدیه به فردی اعطا می‌شود.

3⃣بذری که به مصرف شخصی خود کشاورز می‌رسد.

yon.ir/VEQgN

🔸هر سه نوع این بذرهای خود مصرفی در ماده ۱۴ نسخه ۱۹۹۱ کنوانسیون #upov با مشکلاتی مواجه هستند. بعد از پیوستن به این کنوانسیون تنها بذرهایی در کشور قابل ‌استفاده است که دارای ویژگی‌هایی خاص از جمله جدید بودن، تمایز، یکنواختی ژنتیکی و پایداری صفات ژنتیکی باشند. ویژگی‌هایی که به‌ندرت در بذرهای خودمصرفی فعلی دیده می‌شود!


🔸هرچند عضویت در اتحادیه‌های بین‌المللی جزو مطالبات سازمان جهانی تجارت از کشورهای در حال توسعه است اما با نگاهی عمیق‌تر به upov، نابودی #کشاورزی_خرده‌پا ازجمله تبعات پیوستن به این کنوانسیون است.


🔸در upov یک تعارض منافع جدی دیده می‌شود که در یک‌سو ۲۶% جامعه ایرانی قرار دارند که شغلشان کشاورزی خرد است و در سوی دیگر بِه‌نژادگران بین‌المللی هستند که شرکت‌های بزرگ چندملیتی تولید بذر و عناصر داخلی آن‌ها (واردات‌چیان نهاده‌های کشاورزی) قرار داشته و نفوذ کافی جهت اعمال خواسته‌های خود را دارند.


ادامه دارد...

#نه_به_upov


برای توجیه بیشتر لطفا مطالب بیشتری را مطالعه کنید:


واکاوی ابعاد ممنوعیت استفاده از بذر خود مصرفی در کنوانسیون upov بخش اول


واکاوی ابعاد ممنوعیت استفاده از بذر خود مصرفی در کنوانسیون upov بخش دوم


  واکاوی ابعاد ممنوعیت استفاده از بذر خود مصرفی در کنوانسیون upov بخش سوم


الحاق به کنوانسیون #UPOV؛ ضربه‌ای مهلک بر پیکر کشاورزی ایران

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۵
bsj sajjad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی