نشینمنگاه تنهایی های من

نشینمنگاه

موشک های اسکاد

پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸، ۰۵:۱۳ ب.ظ

[caption id="attachment_6020" align="alignnone" width="300"]موشک سام 1/سامانه موشکی سام یک /Sa1/S25/1234567سام سامانه پدافند موشکی سام یک[/caption]

SA.(گیلد)

سامانه پدافند موشکی سام یک :سامانه ی SA.1 یا آنطور که رو سها می نامند R.113 یا S.25 در سال 1950 تکمیل شد درکمتر از 2 سال بعد وارد خدمت گردید.

این سامانه یک سامانه ی موشکی میانبرد تا دور برد است اما براستی این طرح از کجا آمد طرح اولیه ی موشک سام1 طرحی برگرفته از موشک دفاع هوایی آلمانی R.101 بود که پس از پایان جنگ جهانی از آلمان غنیمت گرفته شد(المان نازی هیچگاه فرصت تکمیل آنرا نیافت)

موشک سام1 از یک مجموعه ی هدایتی و راداری شامل رادار پیش اخطار P.14 تال کینگ با برد بیشینه ی 600 کیلومتر(باند a) و رادار مراقبت R.113 گیج با برد 300 کیلومتر (باند E/F ) و یک رادار ارتفاع یاب PVR.9 با برد 200 کیلومتر(باند E/F) و در نهایت رادار درگیری یویو با برد 150 کیلومتر و فعال در باند E/F این رادار همزمان می تواند تا 30 هدف را ردگیری کند و تا سه موشک را برای یک هدف بصورت همزمان قفل نماید تاریخچه ی چندان موفقی ندارد (این اولین نسل سام بود)

مشخصات:

  • طول:12 متر
  • قطر:0.71 متر
  • برد: از حداقل 45
  • سر جنگی: 250 کیلوگرم ترکش شونده
  • لانچر: گروه های شش تایی پرتابگر

[caption id="attachment_6021" align="alignnone" width="768"]سامانه موشکی سام دو / سام 2 / s75 / SA1 سامانه موشکی سام 2[/caption]

SA.2 (گایدلین)

سامانه پدافند موشکی سام دو : این سامانه ی موشکی که نام روسی آن  V.75 یا S.75 (سام-2)  است در سال 1953 توسط دفتر طراحی لاوچکین طراحی گردید.

سامانه ی SA.2 یک سامانه ی زمین به هوای میانبرد تا دور برد است که بیشترین کارایی آن در برابر اهداف غیر مانور پذیر همچون بمب افکن های بزرگ است و در برابر جنگنده های مدرن کارایی چندانی ندارد.این سامانه در سال 1957 عملیاتی گردید

یک اشتباه وحشتناک

یک نکته ی جالب در سالهای اولیه ی خدمت این پدافند یکی از واحد های آن بر ضد یک هواپیمای شناسایی َU.2 وارد عمل گردید که نتیجه ی آن یک فاجعه بود.و چیزی نمانده بود که یک جنگ هسته ای شکل بگیرد.

نه تنها  U.2 هداف قرار نگرفت بلکه یک جنگنده ی Mig.19 هدف قرار گرفت آن هم با شلیک 12 موشک البته این اشتباه تکرار نشد و بر فراز کوبا نهایتا یک U.2 هدف گایدلین قرار گرفت.

رادار کنترل کننده ی گایدلین یک رادار باند E با نام فن سانگ البته این رادار درگیری موشک بود باید توجه کنید این سامانه شامل یک مجموعه ی راداری است رادار مراقبت یک رادار از نوع P.12 اسپون رست(در برخی موارد P.15 فلت فیس)  با بردی در حدود 275 کیلومتر رادار ارتفع یاب آن از نوع PRV-11  سایدنت با برد 180 کیلومتر و درنهایت رادار فن سانگ A/BC/E/F با بردی از 60 تا 75 کیلومتر ) این موشک در جنگ ویتنام برای آمریکا جهنمی بپاکرد حداقل شکار چند فروند فانتوم و بمب افکن های سنگین B.52 و  جنگنده های F.105 را به نام خود ثبت کرد(11 تا 20 جنگنده را در طی یک سال شکار کرد)

این موشک از یک موتور راکتی سوخت جامد برای اوج گیری بهره میبرد سپس از موتور اصلی آن که یک موتور سوخت جامد است استفاده می کند.ل

ازم بذکر است این سامانه ی موشکی در جنگ تحمیلی توسط عراق بکار گرفته شد و تلفات زیادی را نیز به ما وارد نمود (این موشک در یک سامانه ی کامل دارای 50 لانچر می باشد که گاها بشکل جدا نیز استفاده شده اند) در ضمن این موشک توسط چین و کره ی شمالی بصورت تحت امتیاز تولید گردید.

مشخصات:

  • طول:10.6 تا 10.8
  • قطر:0.5
  • برد: از حداقل 7 تا حداکثر 30 تا 43
  • شعاع تخریب کلاهک: 65 متر مربع ( 195 کیلوگرم ترکش شونده)
  • زمان مورد نیاز جهت ریشارژ لانچر: 10 دقیقه

کشور های کاربر:

روسیه,ایران,عراق,گرجستان,آلمان,چین,هند,مجارستان اتیوپی,لیبی,کره شمالی,سومالی,سودان,رومانی,پاکستان,مصر,افغانستان,بلاروس,آذربایجان و.......

 

[caption id="attachment_6022" align="alignnone" width="300"]سامانه موشکی سام 3 / SA3 / S125 سامانه موشکی سام 3[/caption]

SA.3(گوا)

سامانه پدافند موشکی سام سه :سامانه ی موشکی SA.3 (روسها آن را S.125 می نامند) در اواخر دهمه ی 50 در حدود سال 1956 طراحی گردید.

این سامانه یک سامانه ی پدافند برای رهگیری اهداف در ارتفاع پایین و میانی است موشک SA.3 یک موشک دومرحله ای با سوخت جامد است که موتور کمکی آن ارتفاع اولیه را به موشک می بخشد و سپس موشک مسیر خود را با موتور خود ادامه می دهد.

این سامانه از یک مجموعه ی راداری شامل رادار مراقبت باند C از نوع P.15 فلت فیس با بردی در حدود 250 کیلومتر و رادار ارتفاع یاب PRV.11 سایدنت با بردی در حدود 180 کیلومتر (باند E) و درنهایت رادار درگیری  لوبلو فعال در باند I با برد درگیری 80 کیلومتر بسیاری این سامانه را رقیب سامانه ی آمریکایی هاوک میدانند.

این سامانه در جریان جنگ ویتنام هم ضرات سنگینی به جنگنده های آمریکایی وارد نمود  سرجنگی ترکش شونده ی شدید آن هرگونه تحرک را از هدف خود می گیرد و برای جنگنده های که در ارتفاع پایین پرواز میکنند رهگیری توسط این موشک هولناک خواهد بود.

این موشک در جنگ تحمیلی ایران نیز توسط عراق بکار گرفته شد و شعاع مخرب آن بسیاری از فانتوم های ما را در بر گرفت در جنگ اعراب و اسرائیل هم در عرض  چهار روز سه جنگنده ی اسرائیلی را هدف قرار داد اصولا این موشک برای دفاع از رزم ناوها و فرودگاه ها بصورت دفاع مکمل بکار میرود.

مشخصات:

  • طول:6.1 متر
  • قطر:0.37 متر
  • برد: 18 تا 22 کیلومتر
  • شعاع تخریب کلاهک: 60 کیلوگرم ترکش شونده شدید
  • زمان مورد نیاز جهت ریشارژ لانچر: 50 دقیقه
  • لانچر: 4 تایی

کشور های کاربر:

روسیه,عراق,گرجستان,آلمان,چین,هند,مجارستان اتیوپی,لیبی,کره شمالی,لائوس,سومالی,قزاقستان,اوکراین,مصر,بلاروس,آذربایجان ,فنلاند,یمن,افغانستان.....

[caption id="attachment_6023" align="alignnone" width="300"]سامانه موشکی سام چهار/ سام 4 / SA4 /sa. 4 سامانه موشکی سام 4[/caption]

SA.4(گانف)

سامانه موشکی سام چهار : سامانه ی موشکی SA.4 تکمیل آن از 1957 تا 1964 بطول انجامید و در نهایت در 1967 وارد خدمت گردید.

البته تا 1969 عملا فعال نبود چون هنوز ایرادات  سامانه رفع نشده بود کلا مدت زیادی برای ورود به خدمت آن صرف شد این سامانه یک سامانه ی موشکی میانبرد برای درگیری با اهدافی در ارتفاع بالا تا متوسط به عنوان مکمل SA.2 تکمیل شد.

البته بعدا برای ارتفاع پایین هم بهینه سازی شد این اولین سامانه موشکی متحرکی بود که بخدمت در آمد موشک های SA.4  از چهار موتور راکتی و یک موتور رمجت بهره میبرد.

این سامانه از یک مجموعه ی راداری شامل رادار مراقبت لانگ ترک IS-12 با برد 150 کیلومتر فعال در باند E  و یک رادار ارتفاع یاب تین اسکین با برد 240 کیلومتر و در نهایت رادار درگیری پت هند IS-32 (باند H) هدایت موشک بصورت نیمه فعال راداری آشیانه یاب انجام میگیرد و حد اکثر تا دو موشک به سمت هدف شلیک می گردد.

سامانه ی موشکی  SA.4 برای استفاده در محیط های آلوده به تدابیر الکترونیکی(ECM) به یک سامانه ی کنترول آتش الکتروپتیکی نیز مجهز بود.

سر جنگی 135 کیلوگرمی ترکش شونده ی آن بخصوص برای اهدافی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند شرایط هولناکی بوجود می آورد.

سامانه ی  SA.4 بطور محدود وارد خدمت گردید ولی هیچگاه شرایط واقعی نبرد را تجربه نکرد.

یا اینطور فرض می شود بهر صورت تمام کشور های دارند از آن بصورت دفاع مکمل استفاده می نمودند

مشخصات:

  • طول:8.8 متر
  • قطر:0.86 متر
  • برد: از حداقل 8 تا حداکثر3
  • شعاع تخریب کلاهک: ( 135 کیلوگرم ترکش شونده)
  •  لانچر: 1 یا حد اکثر 2

کشور های کاربر:

روسیه,روسیه سفید,آلمان,جمهوری چک,اوکراین,مجارستان ,آذربایجان,اسلواکی و.......

[caption id="attachment_5967" align="alignnone" width="300"]اس 200 / سام 5 اس 200[/caption]

SA.5 (گامون)[S-200]

سامانه پدافند موشکی سام پنج یاهمان اس 200 :سامانه ی موشکی SA.5 یا آن طور که همه جا رایج است S.200 در اواخر 1950 تکمیل آن بعنوان یک پدافند ارتفاع بالا ی موثر و پدافند موشکی بالستیک طراحی گردید.

این سامانه در اصل برای رهگیری هواپیماهایی همچون SR.71 و XB-70  و موشکهای بالستیک آمریکا طراحی گردید که قوقایی به پا نمود.

این موشک بطور کلی در سه نمونه طراحی گردید

  1.   نمونه متعارف
  2. نمونه ی باسرجنگی هسته ای
  3. نمونه ی با سرجنگی متعارف وسامانه های کنترلی ارتقاع یافته

که مورد سوم  بمنظور مقابله با هواپیماهای اخلاگر همچون E-3 ارتقاع یافت.

از نظر سیستم کنترل راداری S.200 از یک رادار مراقبت P.50 بارلاک B (باند E/F) با برد 390 کیلومتر و رادار ارتفاع یاب متداول PRV-11 سایدنت با برد 180 کیلومتر و رادار درگیری اسکویر پیر با برد 160 کیلومتر استفاده میکند.

SA.5 اصولا در برابر اهداف ارتفاع پایین ناتوان است این سلاح در برابر اسرائیل حضوری فعال داشت و خلبانان جنگنده های اسرائیلی را کلافه نمود.

یک مقاله اختصاصی از سامانه s200 یا همان سام 5 در سایت موجود است که میتوانید از (سامانه اس ۲۰۰) آن را مطالعه کنید.

مشخصات:

  • طول:10.6 متر
  • قطر:0.86
  • برد: بین 150 تا 300
  •  کلاهک:سر جنگی 217 کیلوگرم یا سرجنگی هسته ای کوچک
  •  لانچر:10 (1 پرتابگر در گروه های گروه های 10 تایی پدافندی )

کشور های کاربر:

روسیه,ایران,روسیه سفید,گرجستان,آلمان,هند,مجارستان,لهستان, بلغارستان,لیبی,کره شمالی,سومالی,سوریه,اسلواکی و.......


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۲
bsj sajjad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی