نشینمنگاه تنهایی های من

نشینمنگاه

خاورمیانه

دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۷ ق.ظ

تحلیلیه|خاورمیانه و انـرژی:


همیت خاورمیانه و  به ویژه کشورهای‌ حوزه خلیج فارس از نقش منحصر به فرد این منطقه در تأمین انرژی و نفت خام مورد نیاز جهان حکایت دارد و با توجه به محدودیت ذخایر در حوزه‌های‌ دیگر جهان، همچنان‌ اصلی‌ترین عامل تأمین انرژی جهان خواهد بود.

ذخایر گاز طبیعی اثبات شده جهان

(نقشه ذخائر گازی جهان و اهمیت خاورمیانه در آن)

برآوردهای موجود، همه در این نکته‌ مشترکند که ذخایر موجود در کشورهای‌ خاورمیانه، به خوبی قابلیت... ایفای نقشی که برای‌ این منطقه در تأمین انرژی مورد نیاز جهان در نظر گرفته شده است را دارند، لکن لازمه فعلیت یافتن‌ این نقش، فراهم آوردن تمهیداتی است که «زمان، منابع مالی و فن آوری» مهمترین مولفه‌های آن را تشکیل می‌دهند.

untitled

* انـرژی در ایران:

ایران، یکی از مهمترین کشورهای برخوردار از ذخایر عظیم انرژی خاورمیانه در این منطقه‌ است. ایران از لحاظ منابع نفتی رتبه چهارم و از لحاظ منابع گازی رتبه دوم جهان را در اختیار دارد. (۲)

proven_reserves_holders_natural_gas

طبق جدید ترین آمار، ایران با داشتن ۶۰۰ میلیارد بشکه نفت درجا که ۱۵۵ میلیارد بشکه از آن قابل برداشت است، نزدیک به ۱۱ درصد منابع نفتی دنیا و همچنین با دارا بودن نزدیک به ۳۲ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی، رتبه دوم دنیا را در اختیار دارد.(۳)

proven_natural_gas

همچنین کشور ایران از لحاظ مجموع ذخایر نفت و گاز، در جهان اول است و در این زمینه دارای بیشترین ذخائر هیدور کربوری جهان است.

1

5 (2)

(نمودار تولید و مصرف نفت در ایران بین سال های ۱۹۷۷ -۲۰۱۰)


untitled

(نمودار تولید انرژی در ایران بین سال های ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۹)

BP_Energy_Outlook_2030_ShareofFuel

نمودار روند مصرف انرژی تا سال 2030

۱) www.andishkadeh.ir

2)According to Oil & Gas Journal, as of January 2011

3) رستم قاسمی وزیر سابق نفت در جمع نمایندگان مجلس



***

اما با این اوصاف یاید خاطر نشان کرد که با توجه به پیشرفت های ایران در ضمینه تولید انرژی های پاک و اهمیت روز افزون انرژی در دنیا طی دهه های در پیش روی بشریت بدون اغراق ایران نقطه کور گره جامعه جهانی خواهد بود و به پشتوانه نعمات خدادادی و جوانان پرشور و با غیرت خود همچنان در مسیر پیشرفت قدم خواهد برداشت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۶
bsj sajjad

نظرات  (۱)

۲۶ مرداد ۹۴ ، ۰۳:۱۶ حسین یسلیانی
باسلام خدمت مسعولین عزیز وبلاگ باعرض خسته نباشیدخدمت شماعزیزان قصد داشتم از زحما بی پایان شماتشکروقدردانی کنم ت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی